Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Na vadu charakteru ešte legislatívu nevymysleli

Dátum: Rubrika: Rozhovor Zo seriálu: Rozhovory

Mgr. Miroslav Sopko

Po voľbách do NR SR sa stal poslancom, je členom výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Je jedným zo zakladateľov Slovenskej komory učiteľov a dlhé roky bol jej viceprezidentom. Bol členom predmetovej komisie občianskej náuky pri Štátnom pedagogickom ústave. Z pôvodne facebookovej skupiny Učitelia občianskej náuky vytvoril nielen pre učiteľov a žiakov/študentov občianskej náuky portál internetovej komunity Občiankari.sk, kde vznikol priestor pre zverejňovanie námetov, aktivít, pracovných listov, vzájomné inšpirovanie sa.

Povolaním ste učiteľ. Ako vnímate dnešnú mládež? Ktoré hodnoty budú pre ich úspech v živote kľúčové?

Medzi starými a mladými je generačná priepasť, ktorá tu bola aj v dávnej minulosti. Dnešná mládež je iná ako pred desiatimi – dvadsiatimi rokmi. Zmena vychádza z informačnej doby, myslenie mladých sa vyvíja inak. Miesto lineárneho poznávania sveta (čítanie knižiek) deti informácie viac skenujú. Netvrdím, že sa treba prispôsobiť. Je to aj o tom, ako chceme, my dospelí, výchovu detí uchopiť, či chceme mať z nich všestranne harmonicky rozvinutú osobnosť, alebo necháme dobu, aby ich vyprofilovala. Treba sa tým vážne zaoberať, uvedomovať si, že riziká tu sú, vychádzajú aj zo zmeny komunikácie. Mali by sme myslieť aj na zachovanie našich tradícií a hodnôt.

Dá sa to dosiahnuť, vieme vnímať zmeny, očakávať ich pre ďalšie generácie?

Pokiaľ sa vieme zhodnúť na vízii, že chceme mať deti, ktoré budú kriticky myslieť, vedieť stáť za svojim, obhajovať svoje postoje, budú asertívne, tak to pôjde. Zmeny by nemali byť postavené len na výkone, mali by byť aj o tom, aby mladí pochopili dôležitosť vzdelanostného manažmentu. Učenie sa je predsa tak prirodzené, žeby sme mali robiť minimálne zásahy do toho, keď sa deti učiť chcú. Mali by sme im len vytvárať podmienky. Nesmieme v nich zabíjať nadšenie, túžbu poznávať nové veci a hlavne musíme ich viesť k tomu, aby sa nestratili v dobe, v ktorej žijú, v dobe, kde je obrovský prebytok informácií, kde nie je čas ich spracovať.

Ako sa to dá dosiahnuť v školách? Ktoré stereotypy učiteľov treba čo najskôr zmeniť?

Treba sa viac zamerať na individuálnu prácu s deťmi. Mnohí učitelia považujú frontálne vyučovanie za

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály