Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Autoevalváciou materskej školy k zvyšovaniu jej kvality

Dátum: Rubrika: Hodnotenie

Slovenské školy riešia v poslednom období rôznorodé problémy. Jedným z nich je aj problém merania a riadenia kvality školy, s ktorým úzko súvisí otázka jej externej a internej evalvácie. Predprimárne vzdelávanie na Slovensku akceptuje a zachytáva spoločenské zmeny a z nich vyplývajúce nové trendy v edukácii detí predškolského veku. Ide o zmeny vo funkciách školy, v klasifikácii stupňov vzdelávania, reformu obsahov a cieľov vzdelávania, ktorá sa odráža vo vzdelávacích programoch materských škôl (ďalej „MŠ“). V súčasnosti už platí inovovaný Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v MŠ (2016). Odovzdávanie poznatkov deťom sa mení na ich aktívne učenie sa. Predškolák už nie je len objektom edukácie, ale stáva sa stále častejšie aj jeho subjektom. Rozvíja sa jeho samostatnosť, sebauvedomenie a sebapoznanie. Mení sa aj prístup k jeho diagnostikovaniu a hodnoteniu.

V súlade s vyššie uvedenými trendmi sa transformuje aj celkový pohľad na meranie kvality MŠ. Možno ju merať najmä v oblasti jej riadenia, školského vzdelávacieho programu, edukačného procesu a vlastného učenia sa detí.

Kvalita školy však nie je len o výsledkoch výchovy a vzdelávania, ale je aj mierou spokojnosti, hodnotnosti, užitočnosti a dokonalosti (Blaško, 2006).

V MŠ ide najmä o:

  • spokojnosť detí, učiteľov, rodičov, rady školy, zriaďovateľa, budúcich odberateľov, školskej inšpekcie,
  • hodnotnosť školského vzdelávacieho programu a edukačného procesu konkrétnej MŠ, ktorý je v súlade s cieľmi štátneho vzdelávacieho programu a plne rozvíja osobnosť dieťaťa,
  • užitočnosť školského vzdelávacieho programu a edukačného procesu MŠ, ktorý je zmysluplný, využiteľný pre ďalšie vzdelávanie detí v základnej škole,
  • dokonalosť školského vzdelávacieho programu a edukačného procesu MŠ, ktorý je primeraný možnostiam detí, rešpektuje ich vývinové osobitosti a špecifiká a berie do úvahy ich sociálne podmienky.

Slovenské školy riešia v poslednom období rôznorodé problémy. Jedným z nich je aj problém merania a riadenia kvality školy, s ktorým úzko súvisí otázka jej externej a internej evalvácie. Predprimárne vzdelávanie na Slovensku akceptuje a zachytáva spoločenské zmeny a z nich vyplývajúce nové trendy v edukácii detí predškolského veku. Ide o zmeny vo funkciách školy, v klasifikácii stupňov vzdelávania, reformu obsahov a cieľov vzdelávania, ktorá sa odráža vo vzdelávacích programoch materských škôl (ďalej „MŠ“). V súčasnosti už platí inovovaný Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v MŠ (2016). Odovzdávanie poznatkov deťom sa mení na ich aktívne učenie sa. Predškolák už nie je len objektom edukácie, ale stáva sa stále častejšie aj jeho subjektom. Rozvíja sa jeho samostatnosť, sebauvedomenie a sebapoznanie. Mení sa aj prístup k jeho diagnostikovaniu a hodnoteniu.

Predprimárne vzdelávanie na Slovensku

V súčasnosti sa stále viac preferuje kvantitatívne zisťovanie kvality školy, ktoré je využívané najmä externými posudzovateľmi školských organizácií a menej sa v nich prihliada na internú evalváciu. Možno sa zhodnúť na tom, že evalvácia školy prispieva ku jej kvalite. Na základe výstupov evalvácie možno kvalitu školy ovply

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály