Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Asistent učiteľa a pedagogická realita

Dátum: Rubrika: Editoriál Zo seriálu: Editorial

Asistent učiteľa nie je novým prvkom v pedagogickej praxi. Už niekoľko rokov sa s ním pomerne často stretávame nielen v špeciálnych školách, ale aj v školách bežného typu, v ktorých sú vzdelávaní žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. S narastajúcimi počtami týchto detí priamo úmerne stúpa aj potreba zamestnávania asistentov. Dotácia v zmysle ustanovenia ods. 2 § 4a zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení je viazaná na odporúčanie príslušného školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie. Spätná väzba klientov, učiteľov, ale aj riaditeľov škôl nám umožňuje identifikovať niekoľko kategórií ťažkostí, s ktorými sa v školách, kde majú asistenta učiteľa, stretávame.

Osobnostné predpoklady asistenta učiteľa pre prácu so žiakmi so špeciálnymi potrebami

Asistent učiteľa vstupuje do edukačného procesu podľa pokynov učiteľa ako osobnosť, ktorá si so sebou prináša vedomosti nadobudnuté počas pedagogického štúdia, predchádzajúce skúsenosti, spomienky na vlastné vzdelávanie, názory a postoje. Stáva sa, že asistent po osobnostnej stránke nie je naladený v prospech žiakov, ktorým má, podľa usmernenia učiteľa, pomáhať. Nejde iba o prípady kopírovania vzťahu pedagogického kolektívu k týmto žiakom, alebo o popieranie diagnózy a považovanie žiaka za „lajdáka.“ Podstatne negatívnejšie dopady môže mať prílišná ľútosť, hyperprotektivita a snaha plniť úlohy za neho. Najmä počas primárneho vzdelávania môžu takéto správanie a postoje asistenta spôsobiť vážne problémy. Riaditelia by mali dbať na osobnostné predpoklady asistentov pri ich prijímaní do pracovného pomeru. Pri ich výbere odporúčame požiadať centrum o prítomnosť psychológa alebo špeciálneho pedagóga na výberovom konaní.

Osobnostné predpoklady asistenta pre prácu s učiteľom

Asistent učiteľa býva pomerne často vysokoškolsky vzdelaný, kvalifikovaný pre prácu učiteľa, vychovávateľa a pod. V závislosti od osobnostných vlastností môže dochádzať ku kompetenčným a názorovým stretom medzi ním a učiteľom, ktorému asistuje. V najhorší prípadoch sa spor premieta do práce so žiakmi a do komunikácie s rodičmi. Tieto konflikty pozorujeme na

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály